söndag 15 januari 2012

Purjo

För ett år sedan sådde jag purjolök. Tror inte att jag gör det i år. Visserligen är det ganska kul att kunna äta egenodlad, men den växer för långsamt. Å andra sidan kan det ju bero på att jag aldrig planterade ut plantorna i landet utan hade dem kvar i krukor i växthuset. I alla fall hade jag två plantor kvar i en hink som jag tog in när det blev kallt ute. När de stått inne tills för en dryg vecka sedan tänkte jag - nu får jag allt använda dem. De satt så hårt i hinken att jag inte vågade dra upp dem. Risken då hade varit att det varit ett damm av jord i hela köket, me don´t like so much. Jag skar av dem i stället. Sen ställde jag hinken i trappen för vidare transport till komposten.... Men i trappen blev hinken stående.... och sen kunde man se att purjon började växa igen.
På bara några få dagar har den blivit lång och ranglig men smakar säkert som den ska. Nu får den stå kvar i trappen och så får jag väl gå och klippa lite då och då :-) Kanske ändå ska så i år också....

Har varit och kollat och pillat i root-trainern igen... Kanske att det kommer en eller två pelargoner till, men i princip alla chilifrön har grott! "Alla" 4 Jamaican Bell, i alla fall 5 av 7 Jalastar och så flera "2011". Av "2011" har jag stoppat ner 9 frön. Det är de fröna som är närmast värmaren som grott först (av chilisarna alltså), Nästa år ska jag lägga värmaren på botten direkt och ställa root-trainern ovanpå.

Jag har tagit kort på min största chili :-) Ser inte mycket ut för värden nu, men ...


Och två av mina pelargoner, vet inte om de är röda eller vita eller kanske en av varje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar