onsdag 11 januari 2012

Något har tittat upp!

Jag började min odlingssäsong den 5 januari med att så pelargoner och chili. Hade egentligen inte tänkt att så pellisar men eftersom jag hade frön kvar sedan förra året så... de åkte ner i roottrainern tillsammans med de två sorters chili jag köpt + några chilifrön som jag sparat av den chilin jag odlade i växthuset förra året.
I går, innan jag skulle sova, tittade jag till min odling och där såg jag en liten ljusgrön sak som stack upp. Helnöjd med att det börjat hända saker i mitt gamla akvarium (använder ett gammalt 32 liters akvarium som miniväxthus, komplett med ljusramp) gick jag och la mig. Idag när jag kom hem från jobbet hittade jag 4 små gröna "stänglar". Min förhoppning var att det skulle vara chillisar som tittat upp, men nej.
Läste i en tråd på ett forum att optimal groningstemp för chili var runt 25 grader. Satte ner en termometer i akvariet och den visade 18.5 grader... Kollade fröpåsarna och där stod det att groningstemperaturen var 22 grader. Fick leta reda på värmaren vi hade till sonens geckoödla och stoppa ner den i akvariet... Nu är i alla fall värmen uppe i lite över 20 grader. Får hoppas att det händer nåt med chillisarna snart också.

I eftermiddags träffade jag min syster och mina syskonbarn på Bergvik, det stora shoppingcentret utan för stan. Pappa fyllde 70 i mellandagarna och vår födelsedagspresent han inte bli klar tills dess. Vi har varit och tagit kort på mig, mina två barn, mina systrar och två syskonbarn. Idag lämnades kortet in på inramning, så snart kan presenten lämnas över. Han kommer också att få 4 småbilder. Ett på mig och systrarna, ett på mina barn, ett på ena systerns barn och ett där alla 4 barnen är med. Kommer att bli en jättefin present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar