lördag 5 maj 2012

Så var det helg igen!

Härligt! Fast min helg är kort och började egentligen kvart över tre då jag slutade jobba. Vi har så mycket att göra på jobbet så vi har haft en övertidslördag i april och en nu i maj och kommer att ha en i juni också. Faktiskt är det ganska skönt att jobba helg, det blir en mer avslappnad stämning, tyst och lugnt och man får mycket gjort. Fast det får inte bli för ofta. För några år sedan var det mer regel än undantag att vi hade en övertidshelg i månaden och det pågick i säkert ett år.
Eftersom sambon reste bort i morse har vi haft hunden utlånad över natten. Skönt att slippa tänka på honom och kunna sova lite längre än vanligt trots att jag skulle upp och jobba. Lite konstigt att inte behöva trängas med honom i sängen men jag visste ju att han hade det bra där han var, hos bäste kompisen.

När vi kom hem tog jag en tur ut i växthuset och kollade. En jordgubbsblomma har slagit ut! Nu behövs bara en pollinering ;-)
Tog en bild med mobilen... ska se om jag lyckas få in den här...

Ha! jag lyckades! Visst är blomman fin? Hoppas att det blir en god och fin jordgubbe! Har en fråga: Var mår jordgubbsplantor bäst? I växthuset eller i trädgården?
Förra året hade jag plantorna i växthuset i en sån där stor plasthink-balja-kruka som är "modern" nu, finns i olika färger och väger ingenting och har handtag. I alla fall, i den trivdes jordgubbarna inte eller om det var växthuset de inte trivdes i. Vet inte om det blev för fuktigt om rötterna eller om det var ngt annat. I höstas, när det var rea, köpte jag jordgubbskrukor. Vet inte om det blir bättre men plantorna blir ju mer hängandes över krukkanterna och inte liggandes i jorden som de blev i plastbaljan. Kan hända att de åker ut när det har blivit lite varmare. Kan ha dem ståendes på altanen och lämna lite plats i växthuset... För någon månad sedan köpte jag en "ny" modell av kruka. Tror jag har lagt upp en bild tidigare, det är liksom 3 krukor i en som man kan stapla på varandra. Min tanke var att ha dem som kryddkrukor, men det kanske är bättre att ha dem som jordgubbskrukor och ha kryddorna i jordgubbskrukorna? Får se om jag gör någon omplantering efter att jordgubbsäsongen är över.

I kväll är jag och Frasse ensamma hemma och eftersom jag inte är så värst intresserad av hockey ska jag, efter kvällspromenaden, sätta på sista DVD-skivan av första säsongen av Gilmore girls. Får passa på när inga sporttokiga killar är hemma och vill bestämma över TV´n :-)

Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar