tisdag 18 september 2012

Premiering (det heter väl så?)

I söndags var jag med min jobbarkompis till Årjäng. Hon har ett tvåårigt kallblodssto, Moas Vilda Skott, som skulle premieras (är inte helt säker på ordet, men jag tror det är så).
Jag var med som allt-i-allo. You name it: hästskötare/personlig assistent/fotograf/levande klädhängare... Var vid stallet strax före halv 7 på morgonen. Hjälpte till med att fixa det sista med hästen och att lasta. Vi var vid Årjängs travbana i god tid. Kl 10 skulle premieringsloppet gå. Vi selade på inför värmning, selade av efter värmning, väntade en stund, selade på inför lopp...Det är matte som sköter träningen men hon har inte det lilla extra som duktiga kuskar/tränare har och ville inte köra själv när det är "tävling". Därför hade hon hyrt in en Årjängskusk som körde hästen riktigt bra. Han hade det lilla extra :-) Å så duktigt Vilda sprang. Väldigt fint driv i stegen och det gick fortare än vad matte hade förväntat sig, så matte var riktigt nöjd!

Efter loppet, avselning och hästdusch fick vi "vandra ur" mjölksyran. Det blev några varv runt stallbacken...

 Efter en stunds vila var det dax att visa upp hästen för domarna och efter lunchuppehållet var det dags för att ta ut hästen igen och visa upp henne medans poängen lästes upp. Vilda fick jättefina poäng! 84 stycken för att vara exakt. Det innebar att hon blev Diplomsto och det är (tydligen) bland det finaste man kan bli som häst. Dessutom blev hon "Best in Show"!



På fredag ska Vilda gå ett premielöp. Om hon klarar det under en viss tid (2.10 per km tror jag) så kommer hon (läs matte :-))att få 25 000 kronor. Jag ska se till att sluta tidigt på fredag så jag kan gå bort och titta på henne! Har jag varit med som hästskötare på de flesta snabbjobben som Vilda och matte gjort på Färjestads travbana, för att inte tala om det oförglömliga första mötet Vilda hade med hovslagaren, så kan jag ju inte missa när hon går sitt första "riktiga" lopp!

Nä, nu blir det natta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar