söndag 20 januari 2013

Chili

Hej!

Någon dag efter nyår var jag in på Blomsterlandet för att köpa chilifrön. Har för mig att de brukar vara tidiga med frön där, men inte i år. Idag var jag en sväng in på Plantagen och köpte mig en fröpåse :-) Cayenne Long Slim blev det. 4 av 5 på Scouvilleskalan. Lite hetare än de sorterna jag har sått förut.

Skulle ha velat varit ut till förrådet och hittat lådan med mina fröpärmar men har inte haft tid och vet ju inte alls var jag har den bland alla kartongerna som står där. Vet att det finns chilifrön kvar där sen sådden förra året. 
En planta av Jalastar försöker jag övervintra. Den mår inte så bra just nu men jag hoppas att den överlever... De andra två sorterna jag hade fick lus så de slängde jag. De stod nog lite för länge i växthuset innan jag tog in dem och sen skötte jag inte bevattningen ordentligt när de kom in... Kan vara det som gör att Jalastarplantan ser ut som den gör... Den står i en självbevattnande kruka och det är nog bra varma sommardagar, mindre bra när man har den inomhus.... Svårt att veta hur fuktigt det är i jorden och lätt att övervattna. Visst finns det mätare för sånt? Kanske ska införskaffa...

Nu är det egentligen läggdags för mig men väntar på dottern som är på väg hem för att hälsa på ett par dagar. De startade nog i senaste laget från Trysil, dottern och hennes kompis är där och jobbar, och då blir de sena hit...

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar