tisdag 14 augusti 2012

Det mognar

 God förmiddag!
Var ute i växthuset nu på morgonen (är inne på min sista semestervecka) och såg då att mina Jalastar börjar bli röda!! Jättekul! Har väntat länge på det eftersom de är så stora. Mina Jamaican bell har också börjat mogna. Där har jag torkat 4 frukter i ugnen - tar lite i taget... Har också torkat lite av min chilisar av okänd sort.
Tomaterna blir stora fina och goda, gurkorna lika så. Fast det är många gurkämnen som dör. Någon som vet varför?

Paprika

Kryddodlingen
Jamaican bell



Jalastar

Nu är i alla fall huset färdigstädat och färdigvisat. I morgon kanske det drar igång... Om det finns några som är intresserade vill säga! Och bara att vi gör nån liten vinst till alla arvoden och avgifter så vi inte går back på det här kalaset! Nu har ju den riktiga oron startat!!
Men nu ska jag lägga mig i solen och försöka slappna av och få lite färg på kroppen. Har ju bara den här semesterveckan kvar!

Kram på er!


2 kommentarer:

  1. Nu ska vi se hur det var jag hittade hit... det kan ha varit min kompis Cattis som tipsade mig om din blogg (kan det vara så att ni är arbetskamrater månne...?). Fina chilisar du har fått! Jag har inte fått upp glasen på mitt växthus än men det hindrar mig inte från att ändå ha placerat ut plantorna där innanför muren...! Brukar så Jamaican bell men i år blev den av någon anledning förbisedd. Har i år sått vad som uppges vara världens starkaste chili - Bih jolokia, har just rödnat, men jag har inte vågat testa än... Har du tips på någon favoritchili att testa? Jag gillar ju när de inte är jätteheta, brukar så Hungarian hot wax som jag kan ha ganska rikligt av i maten.//Madeleine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Visst är jag jobbarkompis med Catrin! Kul att du tittat in. Catrin visade mig artikeln om ditt hus. Vad fint det är och vilket jobb ni lagt ner! Det här är min andra (och tyvärr sista) sommaren med växthus, ska bli balkongodlare istället, så jag har inte hunnit testa mer än 3 chilisar. En som jag sådde förra året och inte kan namnet på. Tror att styrkan ligger på 3/5 precis som på Jamaican bell och Jalastar. Jalastar har precis börjat mogna så jag har inte testat dem än,torkat några bara, men de känns väldigt "köttiga" i motsats till Jamaican bell. Skulle vilja testa en riktigt stark chili, får se hur stor balkong jag kommer att få. Vill ju ha plats för både tomater, chili och blommor!
      Jag tror nog att chilin trivs mot en varm växthusmur även om det inte finns glas över :-)

      Ha det gott!
      //Annika

      Radera